Pædagogik

Musikundervisning 22 12-16

Fotograf: Kaj Bonne

Rudersdal Musikskole

Kontrabaslærer, holdlærer på 1. klasses hold og karrusellærer

 

Roskilde Musiske skole

Lærer i klassisk kontrabas

 

Musiklærer for børn med Asperger Syndrom (AS) og Autismespektum-forstyrrelser (ASF)

I arbejdet med børn med AS og ASF er det min erfaring, at klaveret egner sig rigtig godt. Andre instrumenter kan også gøre sig godt, men det er typisk en fordel med klaverets logiske opbygning. Ligesom hos de fleste andre børn, er det vigtigste ved undervisningen, at barnet finder glæde og ro ved musikken.

Hos børn med AS og ASF er det ofte vigtigt at musikken/lydene ikke bliver for kraftige, det er derfor ikke alle instrumenter der egner sig til denne undervisning.

For flere af børnene er dette et frirum, hvor de kan slappe af og hygge sig.

 

Ensembleundervisning

På Korsagerskolen i Husum har jeg i samarbejde med andre dygtige musikere forskellige sammenspilshold. Der har været strygerhold, stryger/blæserhold (Rytmisk Center), og pt er vi ved at starte et helt orkester op (”Mere musik til byens børn”). Bydelen er i konstant musikalsk udvikling, og vi arbejder på at få så mange børn med som muligt.

helt orkester (1)

Musikalliancen 

Musikalliancen er en ny handlekraftig forening af professionelle musikere, forældre, amatørmusikere og hele to store folkeskoler som i alliance med børnene vil etablere muligheder for musikalske udfoldelser.

Høj kvalitet, mangfoldige genrer, herlige sange, farverige danse og masser af instrumenter – det fryder børn! Musikalliancen vil hjælpe med at sætte ny spændende musikundervisning på børnenes skema og udvikle et levende musikmiljø i skolen og  børnenes fritidstilbud.

Vi skaffer børnene spillerum!

www.musikalliancen.dk